Körteknik - Motocross

· Denna gång ska vi behandla två reglage. Dels det lilla som sitter på styret framför gashandtaget dels pedalen som vi trampar på av misstag när vi försöker få i en växel! Det handlar alltså om bromsteknik (... eller ska det heta bromsningsteknik?). Att bromsa kan tyckas vara lätt som en plätt med sylt. Men även här kan det finnas rum för förbättringar. Felaktig användning av bromsen gör inte bara att vi tappar tid, det kan också försätta oss i svåra situationer.
Säkert har vi någon gång sett en förare närma sig en kurva fortare än han tänkt. Efter att ha panikbromsat med låst bakhjul från så där en 70 km/tim, ser vi honom allt mer vilt sladdande. Just när han befarar att gå omkull slutar han bromsa och frikopplar. Sedan märker han att han kommer in för fort, stampar förtvivlat en sista gång på bromsen innan han lägger sig i ett dammoln. I kontrast till detta konstaterar vi att en effektiv fartminskning bäst uppnås med användande av både fram- och bakhjulsbroms.

Text Christer Kernell
Foto Ingegerd Johansson

 

 

Del 2 BROMSTEKNIK

· I stående ställning Det mesta av bromsandet sker vanligtvis rakt fram och då vi befinner oss stående. Eftersom tyngdpunkten vid inbromsning naturligt nog kommer att vila på framhjulet flyttar vi oss bakåt för att hålla bakhjulet kvar på backen. På detta sätt uppnår vi effekten av två bromsande hjul, även om det är framhjulet som står för det mesta av bromsandet. Genom att stå långt bak kan armarna verka effektivare som hävstänger vilket spar på krafterna. Även om bakhjulet bara tillskrivs en liten del av det totala bromsandet, gör vi ändå väl i att använda den. Varför det? Jo, förutom den bromsande effekten så hjälper det oss att hålla bakänden lugn... cykelns alltså.
Detta kan i och för sig ställa till problem för oss med veterancyklar. Många gånger sitter bromsen så till att vi som inte har skonummer 57 helt enkelt är tvungna att lyfta foten! Tanken är hursomhelst att sträva efter att ha samma känsla varje gång vi bromsar.


Vinklad fotbromsning i stående position

   

Några föredrar att ha hälen på fotpinnen

· Sittande I sittande ställning är vi av naturliga skäl tvingade att lyfta foten för att kunna bromsa. Det är nu viktigt att vi låser benet mot tanken/sidan. Att fixera benet på detta sätt gör det möjligt att bromsa med samma känsla varje gång. Detta låter väl bra, men i rättvisans namn frågar du: Hur gör man i ingången till en kurva då man går från stående position till sittande - och man samtidigt ska bromsa? Detta visar sig ske ganska naturligt. Vi fixerar helt enkelt benet mot sidan samtidigt som vi lättar foten från fotpinnen och fortsätter att bromsa.

Detta att hålla fötterna si eller så, är det verkligen så viktigt? Tillåt mig citera boken: "En genomtänkt strategi leder till effektivare och mera precisa inbromsningar". Det kanske verkar överdrivet och krångligt men om man tänker på att det kan gälla den där extra sekunden som är skillnaden mellan vinst och en andraplats...

Som jag nämnde inledningsvis börjar varje effektiv fartminskning med hård inbromsning och användande av bägge bromsarna. Allteftersom vi närmar oss kurvan släpper vi efter på bromsen. I boken heter det: "... denna teknik fungerar bäst om vi låter bli att frikoppla vid inbromsning och nerväxling!". Summan av kardemumman är att vi bör använda både motor- och fotbroms samtidigt, för att undvika att låsa upp bakhjulet. På detta sätt uppnår vi den bästa bromsande effekten - vilken inträffar just innan hjulet ska till att låsa sig!

 

· Bromsning i kurvor Även om det mesta av bromsandet sker rakt fram har vi väl någon gång provat på att bromsa i en kurva. Bakbromsen använder vi kanske alltsomoftast... men frambromsen? Kanske har vi haft den negativa erfarenheten av att framhjulet vill plöja. Vi kanske t o m gjorde en marksyning. Det här scenariot har gjort att många helt enkelt avstår från att använda frambromsen i kurvor. Tillhör vi den kategorin så får vi ett tips i boken. Om vi bromsar på framhjulet samtidigt som vi styr med gasen... Jag hade möjlighet att testa detta i somras och blev förvånad över hur lätt det gick - framhjulet formligen klistrade sig i innerspåret!


Vissa drar sig inte för att använda frambroms

   

· Övrigt bromsande Bromsarna kan som sagt användas till annat än att bara få stopp på ekipaget! Bakbromsen tex, kan användas för att hålla bakänden lugn. Om vi känner att oj, oj, oj, nu håller jag på att köra över ett sånt där räligt hål som brukar kastar upp bakändan... Om vi då lägger på lite bakhjulsbroms kommer cykeln inte att studsa upp lika kraftigt. Bromsandet lugnar ner bakfjädringens katapultpotential. Bakbromsen kan också rädda oss när vi kommer ut fel i ett hopp. Med framhjulet siktandes mot stjärnorna är ett lätt tryck på fotbromsen ofta allt som behövs för att ändra attityden. Att undertecknad fortfarande har saker att jobba på när det gäller bromsteknik är ingenting jag vill sticka under sadel med. Men jag håller fokus på målet! Tänk när jag har finslipat tekniken och kan skrika TJOHOOO! åt Joffa och bromsa mig förbi hans förvånade nuna!

 
   

Publicerad 25-Dec-2005

 
© Christer Kernell "Bra i gasen" #260