Classic Lag VM Vimmerby. |
||
(text Nisse Wedin)
|
||
I år skulle det femtonde Lag VM i Classic Cross arrangeras på Vimmerby MS fina bana i Gnagaredalen. Med Sölve Linderson som härförare för sina mannar i Vimmerby hade man fått till ett fantastiskt arrangemang. Allting klaffade.Med lite justeringar på banan så blev samtliga nöjda. Det blev lite manfall redan ifrån början. I 60 klassen fick inte Scotland fram rätt maskiner och kastade in handduken,och i 50 klassen kom inte Spanien och Tjeckien. Nederländerna lämnade återbud i 50 klassen då en av deras förare, John Bowier gick bort helgen innan.Holländarna i de andra klasserna tävlade med sorgband. I 40 klassen uteblev Spanien och Tyskland.Dåligt att inte höra av sig.Trots detta blev det 11 nationer som skulle tävla i de olika klasserna. I fjol i Combe Martin England var det England som var suveränerna och vann alla tre klasserna.För vår del var det bara 40+ som godkänt med en tredje plats. Kapten Kuno Larsson tog kommandot och meddelade den Engelske lagledaren Dave Gittins att när ni kommer till Vimmerby nästa år skall ni få känna på det Svenska stålet. På träningen kunde man se att de Svenska förarna var väl motiverade och hade bra träningstider. N-G Hellkert´s transpondersystem är suveränt,och man kunde se i monitorn att de Svenske var med, med topptider i alla klasserna. Herman Hoff som var speaker tillsammans med Åke Malmborg presenterade förarna och var också med och sjöng i de olika nationalsångerna.Det var även framträdande av unga Drillflickor ifrån fem år och uppåt,som höll takten till kända Astrid Lindgren melodier.Det hölls även en tyst minut för vår Nederländske vän. Det var de äldsta förarna med Pre 65 maskiner som skulle ut först,och det gällde att hushålla med krafterna i de femton minuterna plus ett varv som skulle åka. Peter Willems NL på sin Lindströmare både tog starten och var först över mållinjen.Vår Roland Gummesson åkte fint på sin Lito och avancerade upp till en andra plats i mål.Hans Astorsson åkte också fint och låg strax efter Gummesson och bevakade sin placering i mål. Det var även nordiskt på fjärdeplatsen med Danske Martin Pedersen och strax efter kom de båda Engelsmännen Terry Challinor och Tony Sullivan med vår tredje svensk i hasorna,Örebroaren Rolf Bernhardsson. Den svenske fjärde-mannen Helmuth Blauhush blev nittonde man.I totala sammandraget räknas de sex bästa resultaten efter två heat.Så även en nittonde plats kan vara värdefull. Efter första heatet ledde Sverige på 12p före Danmark och Nederländerna med 23 resp 25poäng. I det andra heatet var det femtioåringarna som skulle plågas.Man åker på maskiner Pre 70 med en heatlängd på 20 minuter plus 1varv. Förre Engelske toppåkaren Andy Roberton stack i väg med sin BSA/Cheney med vår Thomas Öhlund i hasorna.Så var det i fem varv,tills Andys motor havererade.Nu blev det Öhlund som vann på sin CZ 360 med teamkompisen Jörgen Ahlström BSA/Cheney på andra plats 11 sekunder efter.Rolf Baumann Schwiez kom trea och Gay Winsor England fyra.Lars Attesjö åkte fint på sin CZ 250 och kom in på en åttonde plats. Vårt stora hopp Göran "Joffa" Josefsson fick utgå med tändningsproblem efter sex av de tio varven. Efter första heatet ledde Sverige på 11p före Schweiz 21p och Danmark 30p.
|
Den yngsta klassen 40+ åker också i 20 minuter plus ett varv,men får ha maskiner fram till Pre 72. Det skulle bli en hård och tuff fight mellan hemmaföraren Jörgen Göransson CZ 380 och den store Holländaren Simon Schram på en stor Gold Star Metisse.Göransson öppnade opptimistiskt,men hade Schram hela tiden i bakhjulet.Ledningen växlade och man krokade även ihop under en luftfärd,men som tur var hände ingen olycka. Heatet vanns av Schram 6 sekunder före Göransson,och på tredje plats kom Italienaren Guiseppe Gaspardone CZ en halv minut efter.Fyra blev Peter v.d.Nieuwenhof Holland även han på CZ.Ulf Envall BSA blev åtta och Ove"Pompen"Pesson HVA tolva och Tommy Johansson Bultaco 250 kom på tjugonde plats. Efter fösta heatet var det Sverige i topp på 22p före Holland 26p och Finland 27p. Efter paus var det dags för de gamle ,och återigen var det Lindström åkaren Willems som var snabbast under hela heatet och vann.Men det blev en ny tvåa.Det var förra årets suverän Engelsmannen Terry Challinor Triumph/Metisse som åkte in på andra plats knappt åtta sekunder efter Willems. På tredje och fjärde plats Holländarna i Piet van Dijk Matchless och Oost Oostra Jawa.Sen kom Svenskarna på ett radband med Astorsson först före Gummesson och Bernhardsson.Helmuth Blauhush fick utgå.Vid sammanräkningen av de sex bästa heaten var det Sverige som drog det längsta strået med 30p före Nederländerna 33p och Danmark 56p. I femtio klassen visade Andy Roberton vilken duktig förare han är.Andy vann 20 sekunder före Jörgen Ahlström och på tredje plats Italienaren Fiorello CZ 360,Guy Winsor Cheney/ESO England blev fyra före Sverige bekantingen och Isracingåkaren Beny Winiger Schweiz på en BSA. Göran Josefsson hade fått låna Ahlströms reservcykel,en BSA Victor/Wasp som han åkte in på sjätte plats med.Thomas Öhlund kämpade sig in på en tjugonde plats.Lasse Attesjö låg länge med där framme med sin CZ 250 men fick ge upp efter fyra varv då utgående kedjedrev lämnade sin ordinarie plats. Nu vann Sverige även denna klas med 39p före Schweiz 51p och England på 55p. I fyrtio klassen var det tufft.Återigen visade Schram med sin tunga BSA var skåpet skulle stå.Han vann även detta heat före Göransson och Gaspardone,och även Nieuwenhof åkte in på samma plats.Nu hade vi en Engelsman som femma i Carl Pope BSA/Cheney och Flemming Vad Danmark BSA B44 och Ulf Envall fem sekunder efter.Tredje svensk blev Pompen Persson som fjortonde och Tommy Johansson blev Nr tjugo. När Schram gick ut på sista varvet var det som Guldmedaljör,men när Pompen åkte om Berrie Heijnen på sista varvet ändrades förutsättningarna. Nu blev det Guld för Sverige även i denna klass,även om det var ovisst in i det sista.Sverige vann före Nederländerna med en pinne, 45 kontra 46poäng och med Finland som trea på 61p. Kapten Larsson hade gjort ett bra jobb.När Willhelm Mobergs Smålänningar åkte till USA för att gräva Guld blev det till sand,men med Kuno Larssons om härförare i sanden i Gnagaredalen blev sanden till många Guldmedaljer. Det var en trevlig stämning i tältet vid prisutdelningen,och Kuno Larsson överlämnade Trombonen som följer med till nästa arrangerande land.Till nästa år är det Finland som är värdnation för Classic Moto Cross des Nations,och framåt höstkanten får vi ställa kosan mot Heinola.
|
Även på Söndagen var det classic cross i Gnagaredalen.Nu var det soloklasser som gällde,och här var det också de lite modernare Twin shock maskiner med, Man åkte mixade klasser med separat resultatlista. I klass A+B pre 60 och Pre 65 maskiner hade Joffa åter fått fart på sin Jawa/Wasp och vann båda heaten före SMK Dalas Tommy Karlsson på en SOH/Jawa med två andra platser.Trea blev äldsten Peter Willems med sin Lindströmare med en fjärde och tredje plats. I klassen för de äldsta maskinerna klass A vann Karl-Erik Engström Upplands Väsby 1+1 före Peter Jansson Kristinehamn på en liten AJS 250 fyrtaktsmaskin ifrån 1959 2+2 och förre Skåningen Mats Sundelius ifrån Uppsala åkte in på två tredje platser med sin Matchless 500 ifrån 1958. Klassen för de lite lättare och nyare maskiner,klass Coch D Pre70 och Pre 74 var Örkeljungas Jörgen Göransson outstanding med två heatvinster.Sen var det tre Engelsmän på platserna närmast.Alla på BSA/Cheney.Tvåa Carl Pope 3+2 trea Andy Roberton 2+3 och Adrian Cox 4+4. Förarna i den lite nyare klasen klass D hängde inte med de äldre maskinerna. Engelsmannen Keit Best på Bultaco vann 2+1 före Patrik Hageborn Motala HVA 3+2.Trea Robert Copping CZ 360 5+3 och Svenljungas Dan Axelsson HVA 250 4+5. I klassen Twin Shock (E) var det uppdelat i klasserna -50 och 50+.Dessutom var det två ekipage i den nya klassen F som tillåter lite mer.Vatenkylt,skivbroms fram och konventionell framgaffel och tillverkning före 1988. Totalt var Lars Hedenskog Skokloster vassast med sin HVA 510 ifrån 1986 hårt pressad av Peter Lindqvist Stora Mellösa Suzuki 420 1980 och trea Peter Östergren Vattholma på HVA 430 ifrån 1983. Lars vann även det andra heatet,nu före Östergren med Thomas Öhlund Avesta HVA 430 1983 som trea. I klassen -50 vann Peter Östergren 2+1 före Johan Norlin Uppsala 3+2,Dan Axelsson Svenljunga 4+3 alla HVA 430 och Tommy Andersson Åstorp KTM 250. 50+ klassen vanns av Clas Johansson Gamleby 1+3,Roland Gustavsson Märsta 3+2,Ingvar Karlsson Varberg 2+4 och Mats Humble Falun 4+5, Alla på HVA 430cc. Totalvinnaren Lars Hedenskog vann även klass F 1+1 före Ove Pompen Persson Grycksbo på en Cagiva 125cc ifrån 1987 |